Geschiedenis

Toen Thijs Zomer in 1993 van zijn toenmalige werkgever de kans kreeg om Handelsonderneming De Rooij in Groningen over te nemen twijfelde hij geen moment. Het was een mooie kans om zijn 'ondernemersdroom' tot leven te wekken. Begonnen als groenteboer, doorgegroeid via een lampenfabrikant naar een baan als vertegenwoordiger bij een bouwmaterialenhandel en later bij De Rooij was het tijd geworden om de grote stap te nemen. De Rooij had zich gespecialiseerd in de handel in specialistische bouwproducten zoals vlieringtrappen, vloerluiken, openhaardkanalen, rookgasafvoersystemen, dakramen en deuren. Vanwege de handelsmentaliteit werd de onderneming Bouwprodukten Zomer geboren. Er werd gestart met 2 medewerkers en een 'overgenomen' klantenkring. Veel van de relaties van 'toen' behoren nog steeds tot de huidige klantenkring.

Al snel kwam het besef dat er conceptmatig gedacht moest worden, immers 'dozen schuiven' bleek zeker niet de enige manier om rendement te maken. Tal van collega’s in de markt keken het kunstje af en wisten vergelijkbare producten op de markt te brengen. Om deze concurrentie voor te blijven werd al snel (naast de levering) ook de montage van de diverse producten in de markt gezet. Het concept denken was geboren... mede aangespoord door de klanten en marktvraag. De klant dacht mee en was de stimulans om dit uit te bouwen. Medewerkers spoorden Thijs aan deze handschoen op te pakken. Etzo Stuitje, een van de medewerkers van het eerste uur, heeft daarin  een belangrijke bijdrage en stimulans geleverd in zijn rol als bedrijfsleider en mede aandeelhouder.

Na enige tijd, het was inmiddels 1995 werden ook de eerste deuren gemonteerd. Timmermannen werden opgeleid als deuren afhangers, en al gauw kwamen de eerste orders waarbij naast de levering van de deuren ook de montage aan Bouwprodukten Zomer werd uitbesteed. Destijds nog volgens het traditionele montageproces waarbij de deuren op de bouwlocatie op maat werden geschaafd en ter plekke werden ingehangen. Een beslissing welke een grote verandering teweeg bracht binnen de onderneming. Van dozenschuiver werd het bedrijf onderaannemer waardoor ook de organisatie moest worden aangepast. Gezamenlijk met alle vaste montagepartners werd echter een hoogwaardig eindproduct afgeleverd waardoor de klantenkring bleef groeien en het bedrijf een grote speler werd in Noord en Oost Nederland.

Begonnen in een schuur werd in 1997 verhuist naar een futuristisch kantoor aan de A28. Een zichtlocatie die volgens Thijs Zomer heeft bijgedragen aan promotie van de onderneming en naamsbekendheid.

In 2003 kwam het besef dat het niet verantwoord was om nog langer deuren op de traditionele montagewijze. ARBO en brandwerende eisen werden steeds strenger, er moest gezocht worden naar alternatieven. Gezamenlijk met één van de montagepartners werd geïnvesteerd in een Prodim inmeetapparaat waarmee deuren digitaal konden worden ingemeten. Ook werd een CNC gestuurde bewerkingsmachine aangeschaft. Het DigiMate systeem was geboren. Deuren worden vanaf dat moment digitaal ingemeten op de bouwlocatie en vervolgens bij Oldenburg Deurbewerking  in Assen, waarin BPZ participeerde, compleet bewerkt en op maat gemaakt. Ook het toegeleverde hang- en sluitwerk wordt fabrieksmatig aangebracht in de deur. Deuren gaan naar de bouw als meubelstukken. Deurenafhangers werden monteurs.

Een nieuw tijdperk was geboren, traditionele montage waarbij de deur ter plaatse pas geschaafd werd was op dat moment verleden tijd geworden. Het werd tijd voor een naamsverandering. Het team was inmiddels gegroeid naar ca. 10 medewerkers. Bouwprodukten Zomer paste niet meer in de bedrijfscultuur, de gedachte van Thijs Zomer was dat zijn naam zo langzamerhand moest verdwijnen uit de bedrijfsnaam. We deden (en doen) het immers met een zeer gemotiveerd team. Er werd besloten om de naam in te korten naar BPZ.

Eind 2005 werd het kantoor aan de Onlandweg betrokken. Wel weer aan de A28, maar minder gericht op A: locatie omdat ondertussen internet een grote invloed had op naamsbekendheid en uitdragen van conceptmatig denken ook gebeurde via de relaties:. De 'stoelendans' in de bouw bracht tal van nieuwe klanten. Mond tot mond reclame werd hierdoor een belangrijk promotiemiddel.

Door een toename van de werkzaamheden werd in 2006 de volgende stap genomen. We richtten onze eigen hang- en sluitwerkafdeling op. Probleem was immers vaak dat het (door de aannemer toegeleverde hang- en sluitwerk) vaak niet afgestemd was op de deur, waardoor de deur niet in één werkgang afgemonteerd kon worden. Meerdere (onnodige) bouwbezoeken waren het gevolg. Dat moest anders was het credo. Romke Scharringa werd aangetrokken. We trokken een aantal hang- en sluitwerkspecialisten aan en met een aantal leveranciers (grotendeels nog steeds vaste partners) stelden wij een hang- en sluitwerk programma op en brachten daarmee een verandering te weeg in deuren en hang- en sluitwerkland. Momenteel worden ca. 85% van de projecten welke wij uitvoeren verkocht met zorgvuldig gekozen hang- en sluitwerk, voor de klant een enorme ontlasting. BPZ werd van A tot Z verantwoordelijk en in die hoedanigheid veelal in een vroeg stadium betrokken bij het deuren- en hang- en sluitwerk pakket. Een geheel nieuw bedrijf was geboren.

In 2010 werd vervolgens de stap genomen om het ZORGPLUS schuifdeursysteem in de markt te zetten. Door BPZ werd een groeiende vraag naar schuifdeursystemen geconstateerd. Vanwege de toepassing in zorg gerelateerde projecten was de overtuiging dat er een hoogwaardig schuifdeursysteem aangeboden moest kunnen worden. Het was van groot belang om een compleet programma, met een hoge kwaliteit en een interessante prijs op de markt te zetten. Het ZORGPLUS systeem bleek succesvol, inmiddels hebben wij met het ZORGPLUS schuifdeursysteem een belangrijke positie weten te bemachtigen in deze markt. Ook in deze markt heeft de concept matige aanpak van levering en montage bijgedragen aan het concept.

Om onze ambities kracht bij te zetten werden er in 2013 grote stappen ondernomen. Het werd tijd om het concept landelijk in de markt te zetten, iets wat tot dan toe een lastig struikelblok bleek. Door duidelijke rayonafspraken met onze deurenleverancier was het voor BPZ niet mogelijk zich vrij te bewegen buiten de drie noordelijke provincies, we waren derhalve aan ons marktgebied gekluisterd. Na diverse serieuze gesprekken bleek dat BPZ een andere weg in moest gaan slaan. Met de belangrijkste deurenleverancier bleek het niet mogelijk om de ambities waar te maken, een lastige keuze, temeer omdat er vanaf de oprichting reeds zaken werd gedaan met deze leverancier. En dat terwijl BPZ hecht aan relatie, klant maar ook leverancier relatie.

We kregen contact met deurenfabrikant Van Vuuren in Grou en kregen de kans om deze onderneming over te nemen. Een bedrijf in zwaar weer maar met een uitstekend deurenprogramma en gemotiveerde werknemers. Ook bewegend op de projectmatige markt, een opgedrongen rol, door marktvraag, die succesvol leek maar winstgroei omzette in verlies... de concept markt bedienen past eenvoudig weg niet bij een productiebedrijf. Het produceren van een deur is een proces maar een compleet afgehangen gemonteerde deur bleek een brug te ver... 'Schoenmaker blijf je bij je leest' was de les. Maar het bezitten van een productiebedrijf was voor de conceptdenkers in Tynaarlo een fantastische kans welke met beide handen aangrepen is.

Matthijs Zomer

MEER INFORMATIE OF EEN AFSPRAAK MAKEN? Matthijs Zomer helpt u graag!

INFORMATIE AANVRAGEN keyboard_arrow_right